Yrken

Vad kan en arbeta med där retorik har betydelse? Vilka formella (och informella) yrkestitlar finns det för en som är retoriker? Nedan presenteras några arbetsområden som du kan ha användning av dina retorikkunskaper.

Retorikkonsult
Som retorikkonsult kan du vara företag behjälplig med att skapa en kommunikation hos företaget, både när det gäller intern kommunikation till anställda och extern kommunikation till press, media och kunder. Det kan finnas en mängd olika sätt att hjälpa företag, beroende på deras önskemål och behov, exempelvis kan de vilja ha hjälp med att skapa en storytelling om företaget och du hjälper dem med en narrativ kommunikation. Kriskommunikation och strategisk kommunikation kan vara önskemål som kan finnas från företag som du kommer i kontakt med.

Föreläsare
Vem som helst kan kalla sig föreläsare och därför kan det vara bra för dig att kunna skapa dig ett namn om du vill arbeta som föreläsare. Det kan du göra på olika sätt, som att ansluta dig till olika branschorganisationer och få olika kvalitetsstämplar, som exempelvis referenser och kontakter inom det område som du vill föreläsa inom. Det viktigaste är att du har en föreläsning som du är nöjd med och som har tillräckligt med kvalité för att de som ska lyssna ska uppskatta dig som föreläsare.

Konferencier
En konferencier är den som håller i trådarna vid ett arrangemang och det är bra om det är någon som kan ha humor och lättar upp stämningen för dem, både gäster och olika föreläsare, som ska närvara vid arrangemanget. Om du anlitas som extern konferencier, läs in dig på företaget och våga skoja om chefer, styrelse och anställda. Tänk på att hålla dig på en formell nivå, så att det inte uppfattas som personangrepp.

Marknadsföring
Inom marknadsföring finns alltid ett behov av retoriken, så att budskapet når fram till mottagaren. Det pratas ofta om att intentionen från (av)sändaren ska få en önskad effekt hos mottagaren. Marknadsföringen hos ett företag är att få en önskad effekt, som exempelvis att mottagaren (som exempelvis kund) ska köpa företagets produkter eller tjänster. En önskad effekt kan även att mottagaren ska dela företagets inlägg i sociala medier, så att företaget kan marknadsföra sitt företag åt endera håll.

Talskrivare
Det är inte bara riksdagspolitiker eller förtroendevalda som behöver nå ut med sitt budskap på ett positivt sätt. En företagsledare, VD och andra som har kontakt med medarbetare internt och intressenter externt behöver få ut sitt budskap. Bakom alla budskap finns det (eller bör det finnas) en strategi om vad, hur, när och varför någonting sägs eller inte sägs. Med en talskrivare kan envar få ett bra tal för att nå ut med sitt budskap.

Fler yrkestitlar
Du kan även arbeta som kommunikatör, informatör, pressekreterare, projektledare och ansvarig för olika medier (som sociala medier). Tänk på att titeln i sig inte säger allt, utan själva arbetsbeskrivningen har stor betydelse för vad du kan göra i den operativa verksamheten. Titeln ger dig inte alla karriärmöjligheter utan kolla även anställningsavtalet om vad du har för lön och förmåner.

Facebooktwittermail